MCT. 17 de juny de 2024.

La Casa de la Cultura de Vilamarxant va acollir la Reunió de Coordinació Territorial d’Orientació de la demarcació territorial V1B corresponent al mes de juny del curs 2023-2024. En aquesta jornada, destacada pel seu enfocament en la coordinació i planificació d’estratègies educatives i comunitàries, van participar el tècnic de joventut de la Mancomunitat Camp de Túria i el tècnic de la UPCCA (Unitat de Prevenció Comunitària en Conductes Addictives) de Camp de Túria.

 

Aquesta trobada es realitza entre orientadors de centres educatius públics i concertats que atenen infantil, primària i secundària en la zona territorial que acull les comarques de la Serrania, Camp de Túria i Alt Túria. Per això, també van assistir els tècnics de joventut d’aquestes mancomunitats veïnes, enriquint així la col·laboració intermunicipal i la diversitat de perspectives i recursos.

 

L’objectiu principal d’aquesta reunió ha sigut poder establir les línies d’acció per al proper curs, amb la finalitat de coordinar esforços entre orientadors i mancomunitats, per a promoure el benestar i desenvolupament dels joves de la comarca: “En aquestes reunions difonem informació, pràctiques i normatives, és a dir, compartim espais de treball per a seguir una línia conjunta perquè els orientadors són el nexe d’unió entre el centre i l’exterior”, destaca Olga Sanchís, coordinadora d’Orientació de la zona V1B.

 

El tècnic de Joventut va presentar un Dossier de recursos i eines que s’ofereixen des de la Mancomunitat Camp de Túria per al curs 2024/2025, facilitant així la planificació i execució de projectes i activitats dirigides als joves de la comarca: “Volem que apareguen tots els cursos i tallers que oferim i els puguen consultar de manera més senzilla”, explica el tècnic de l’àrea de Joventut.

 

Per la seua part, el tècnic de la UPCCA ha presentat un estudi que es va realitzar gràcies a la col·laboració de diferents centres educatius de la comarca sobre les necessitats formatives proposades pel professorat a la Mancomunitat Camp de Túria. Algunes de les conclusions més destacables d’aquest estudi han sigut que els temes prioritaris a treballar són l’educació afectiva-sexual, l’educació en salut (inclosa la salut mental), l’educació vial, la prevenció de les addiccions, l’educació en el bon ús de les TIC, l’educació mediambiental, l’assessorament formatiu-laboral i les competències psicosocials.

 

També es va valorar la necessària coordinació entre l’ens supramunicipal i els centres educatius per a treballar de forma unificada. Aquest estudi ajudarà a crear un catàleg unitari per part de la Mancomunitat on s’estructurarà l’oferta formativa proposada per al proper curs: “Totes les àrees de la Mancomunitat que oferim accions als centres educatius tindrem organitzades les nostres accions en un mateix catàleg, on cada centre educatiu podrà seleccionar les activitats que més l’interessen”, afirma el tècnic de la UPCCA.

 

Un altre dels moments més destacats va ser la intervenció del tècnic d’absentisme escolar municipal de Llíria, Juan Cortés, qui va detallar un protocol municipal dissenyat per a abordar l’absentisme escolar, destacant la importància de la col·laboració entre entitats educatives i comunitàries, ja que és un tema de vital importància per al desenvolupament educatiu i social dels joves.

 

Esther Fabado, orientadora de la UEO (Unitat Especial d’Orientació), també va donar informació sobre les directrius i els objectius de la Coordinació Territorial V1B, oferint un marc de referència per a l’actuació conjunta de les diferents entitats implicades en l’orientació, control d’absentisme escolar i suport als joves: “Establim les línies de col·laboració amb agents externs, com les mancomunitats, tècnics de joventut, etc. i els recursos municipals que intervenen en el sistema educatiu”, conclou Fabado.